25 mars 2012

Grovt glutenfritt bröd

Blev ett mörkt glutenfritt bröd också förra helgen. Det här tyckte jag var såå gott att jag bra kan göra det åt hemmafolket trots att det är glutenfritt, alltså rekommenderar verkligen det här receptet. Jag utgick från ett recept från Strömsö, men gjorde en del ändringar.

2 tsk bikarbonat/matsoda
5 dl surmjölk
5 dl glutenfri mjölblandning
1 dl linfrö
½ dl solrosfrö
1 tsk salt
1 tsk fänkål
1 tsk anis
1 tsk ljus sirap
1 dl lingonsylt
1 dl klippta aprikoser
½ dl russin

Blanda surmjölk med lingon och sirap. Blanda alla torra ingredienser. Tillsätt bikarbonat till surmjölken och blanda samtliga ingredienser. Sätt ett bakplåtspapper i en 1,5 liters form och häll i smeten. Grädda i  175 °C varm ugn i 70-80 min.

2 kommentarer:

  1. Gunilla Persson20 juli 2013 kl. 21:02

    Supergod! Svägerskan gjorde den i en liten långpanna, så den blev ca 3 cm hög. Det blev också mycket bra.

    SvaraRadera
  2. Det var också ett alternativ! Ska hålla det bakom örat nästa gång jag gör den!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...