27 mars 2011

Sugarpaste

Många har frågat mig varifrån jag köper sugarpaste eller varifrån man får det. Jag gör all min sugarpaste eller sockerpasta själv, med ganska enkla och få ingredienser. Det finns många olika recept, det här är ett receptet jag fastnat för. Jag brukar inte täcka mina tårtor med sugarpaste utan med marsipan eftersom jag tycker marsipan är godare. Den här satsen räcker till ganska många dekorationer till en tårta.

Det här är allt som behövs!
½ msk gelatin
0,3 dl kallt vatten
0,6 dl vit sirap
½ msk glycerol (finns på apoteket)

1 msk matolja eller kokosfett
450-500 g florsocker
(2-3 droppar smak)

 Blanda gelatinet och det kalla vattnet och låt det stå tills det tjocknat. Lägg blandningen i vattenbad och hetta upp tills allt lösts upp. Tillsätt sirap och glycerol, blanda väl. Rör i det vegetabiliska fettet och dra bort från värmen. Tillsätt eventuellt smak. (Jag brukar smaksätta med citron eller vanilj.) Låt blandningen svalna tills den är fingervarm. Häll hälften av florsockret i en skål och häll i den fingervarma blandningen. Blanda ordentligt. Tillsätt resten av florsockret (lite i taget) och blanda tills kladdigheten minskar. Det är viktigt att inte tillsätta för mycket florsocker, sätter man för mycket florsocker blir det för torrt och svårt att modellera med. Lämna den lite kladdig och om det behövs kan du använda mera florsocker när du ska använda den. Plasta in degen i färskfolie och sätt den i en lufttät burk, gärna i kylskåpet. Låt den stå ett dygn innan du använder den.

5 kommentarer:

  1. hejsan =) hittade din blogg genom att jag sökte efter hemmagjord sugapaste! Ser att du har fått tag på vit sirap? varifrån? :D
    har fått för mig att de inte är de lättaste att hitta i Finland.

    du får jätte gärna svara till min e-post : janina_blomqvist689@hotmail.com

    Mvh Janina

    SvaraRadera
  2. Ser att du har glycerol i, går det att äta

    SvaraRadera
  3. Hej!

    Jo glycerol går att äta. Finns att köpas på apoteket!

    SvaraRadera
  4. Hej! Kan man använda något annat istället för gelatinpulver? Tex. agar-agar? (Eller annat vegetariskt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Har hört att det ska gå att ersätta med samma mängd agar-agar, men har inte själv provat.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...