4 juni 2012

Marängtårta med jordgubbar

Det här är utan tvekan en av de godaste tårtorna jag någonsin ätit! Jag är alldeles salig över smaken, utseendet stör mig inte heller för del delen :) Inhemska jordgubbar är pricken över i:et!

Maräng
7 äggvitor
4½ dl socker
Vispa äggvitorna till hårt skum i en skål över vattenbad. Tillsätt sockret lite i taget medan du vispar. Fortsätt vispa smeten tills den är riktigt tjock och blank. Bred ut smeten i en långpanna ca 25x35 cm. Spritsa toppar eller bollar som en kant runtom. Grädda marängen i 125 grader varm ugn. Sänk värmen till 100 grader genast när plåten sätts i ugnen. Grädda i minst 3 timmar! marängen ska bli torr och kännas lätt. 

Fyllning 1
1-1½ citron
½ dl socker
1½ msk maizena majsstärkelse
1½ dl vispad grädde
7 äggulor
2 dl  vispgrädde
Riv citronskalet och pressa ur saften. Blanda med socker, maizena och 1½ dl grädde i en kastrull. Låt koka upp. Lägg äggulorna i en skål, häll över den heta blandningen i en fin stråle, vispa under tiden. Häll tillbaka krämen i kastrullen och sjud på mycket svag värme under vispning, tills krämen blir tjock. Låt krämen kallna. Vispa 2 dl grädde och vänd ner i krämen. 

Fyllning 2
2½ dl vispgrädde
jordgubbar
choklad
Fyll marängbottnen med citronkrämen. Bred ut vispad grädde och skivade jordgubbar. Smält choklad och ringla över tårtan.
Bred ut marängen i en långpanna och spritsa höga kanter runtom.

Grädda bottnen i ca 3 timmar.

Bred ut citronkrämen på bottnen.
Bred grädde över och skivade jordgubbar. Ringla choklad över alltihopa.

Det här får också bli mitt bidrag till månadens sötsak som har temat "Friskt". Samtidigt är jag med och tävlar om en rabattkod hos Groupon.
Söta saker


20 kommentarer:

  1. Supersnygg tårta, maräng och jordgubbar måste bara bli riktigt gott!

    SvaraRadera
  2. Vilken underbar sommartårta!!! Så fint du har spritsat botten!

    SvaraRadera
  3. Vilken häftig marängtårtbotten! Kan tänka mig att detta måste smaka underbart, så somrigt! :)

    SvaraRadera
  4. jag länkade till dig från min blogg, använde den första bilden som länk! glad midsommar!

    SvaraRadera
  5. Ok:) Trevlig midsommar till er med!

    SvaraRadera
  6. Jag ska göra denna tårta som ser så god ut. En fråga bara... när man vispar äggvitorna, ska vattnet i vattenbadet vara varmt, kokande eller kallt? Tack för svar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!

      Jag hade inte kokande, men nog varmt vatten i kastrullen. Det är svårt att ha riktigt kokande vatten när man dessutom ska ha en skål ovanpå och vispa,så huvudsaken är nog att vattnet är någorlunda varmt. Lycka till!

      Radera
  7. Det är alltid gott med marängtårta och din låter jättegod!!

    SvaraRadera
  8. Tror att det där är en tårta som skulle passa mina smaklökar :) Fast det gör ju alla dina fina bakverk !!! h. marianne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj tack ska du ha för din fina kommentar :)

      Radera
  9. Den här måste jag göra till arbetskamraterna imorgon. Går det bra om jag gör den under eftermidagen idag och serverar den på elvafilat imorgon? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det borde nog gå bra. Jag har nog haft den i kylskåpet några dagar utan att märka någon större skillnad!

      Radera
  10. Ser fantastisk ut! Hur många personer kan man räkna per tårta? /Susanne

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle tippa på att den räcker för ca 20 personer. De gånger jag har bjudit på den har den haft strykande åtgång så jag vågar inte lova någonting :)

      Radera
    2. Tack! Bäst att göra två :-)

      Radera
  11. Jag gjorde tårtan igår till min dotters konfirmation. Fantastisk god tårta! Den försvann snabbt :)Trevligt med bilder till receptet. / Emilia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att höra att ni tyckte om den!

      Radera
    2. Roligt att höra att ni tyckte om den!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...