9 september 2012

Kladdkaka som tårtbotten

I somras testade jag att göra en tårta med chokladbottnar och en kladdkakebotten. Jag utlovade receptet tidigare, först nu kom jag på det...  Den här går naturligtvis utmärkt att äta som den är som en vanlig kladdkaka också :)



Enkel kladdkaka
100 g smör
2 ½ dl socker
2 ägg
1 ½ dl vetemjöl
3 msk kakao
1 tsk vaniljsocker

Smält smöret. Rör ner socker och ägg, blanda väl. Rör ner övriga ingredienser så att allt blir väl blandat. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter. Grädda i 175° varm ugn i ca 20 min. Kakan blir låg med ganska hård yta och lite kladdig i mitten.

7 kommentarer:

  1. Kladdkaka som tårtbotten låter ju som en chokladomans dröm! Hoppas du får en fin helg /Emma

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hahaa, så är det nog :) och tack detsamma!

      Radera
  2. Hej. jag ska baka en tårta tills jag fyller år och jag tänkte använda mig utan detta recept. Trycker du att jag ska göra kladdkakan två gånger om jag vill ha två lager med bottnarna? Den ser väldigt tunn ut

    SvaraRadera
  3. Hej. jag ska baka en tårta tills jag fyller år och jag tänkte använda mig utan detta recept. Trycker du att jag ska göra kladdkakan två gånger om jag vill ha två lager med bottnarna? Den ser väldigt tunn ut

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja, frågan är om man lyckas skära genom två kladdkakebottnar. Jag har oftast använt andra bottnar ovanpå och haft bara den här underst. Jag har använt både ljusa sockerkaksbottnar och marängbottnar ovanpå. Det kan vara lite maffigt och svårskuret med två stycken kladdkakebottnar.

      Radera
  4. Provade denna till min senaste tårta, var väldigt populärt! Länkade till ditt recept så du vet då några frågat :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt om den gillades! Tack för att du länkar :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...