10 juni 2012

Chokladsnittar

Det här är ett gammalt recept som hängt med mycket länge. Receptet har jag fått av min syster Annika.

200 g rumstempererat smör
2½ dl socker
4 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
1 ägg
5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver

 1 ägg
pärlsocker

Knåda samman alla ingredienser i en matberedare. Forma degen till fyra längder, lika långa som en plåt. Platta till längderna lite och tryck lätt med en gaffel ovanpå för ett enkelt men snyggt mönster. Pensla med ett uppvispat ägg och strö pärlsocker ovanpå.  Grädda i 200 grader varm ugn i ca 10-15 minuter.
 

2 kommentarer:

  1. Åh, dessa chokladsnitt är barndomsminnen för mig. Brukar göra dem hemma men alldeles för sällan. Dessa fick jag alltid hos min mormor.
    Ha en bra söndag /Emma

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...