18 mars 2012

Glutenfria baguetter

Min mamma hade en matbjudning i helgen och jag lovade att baka lite glutenfritt bröd. Jag är nog ganska så ute och cyklar när det gäller glutenfritt. Jag har ingen stor erfarenhet av baka det och speciellt inte bröd. Men, jag tyckte att brödet blev riktigt gott och det krävde heller inte någon större arbetsinsats. Receptet har jag hittat på Strömsö, men skriver in det hit också.

50 g Jäst
1 l ljummet vatten
1 msk salt
2 msk fiberhusk
1,5 l ljus glutenfri mjölblandning
 
Lös upp jästen i vatten, tillsätt salt och sikta i fiberhusk under omrörning. Låt det svälla i ca. 10 min. Arbeta ner mjölet i degvätskan, tills det liknar en deg. Arbeta degen kraftigt i 10 min för hand. Täck och låt jäsa i 20-30 min. Häll på bakbordet (knåda ej). Forma och skär 4 st plåtlånga längder och vrid dem i rikligt med mjöl. Grädda i 200 °C varm ugn i 20-30 min.

2 kommentarer:

  1. Det måste väl vara ett fel i receptet?! Borde inte de färdigvridna baguetterna ha jäst en halvtimme eller så innan gräddningen? Som det nu är, blev bara degigt och otrevligt efter mer än 50 minuter i ugnen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Det låter tråkigt om det blev så. Jag gräddade nog mina direkt, utan att låta dem jäsa och de blev riktigt fina och välgräddade inuti. Kan det bero på ugnstemperaturen? Kanske din ugn krävde högre temperatur än min? Bara en tanke :)

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...