16 maj 2011

Alvinas chokladkaka

Fröken hade bråttom till moffa så tid med fotografering hade hon inte, därav ett kort som dessutom är lite suddigt... men man tager vad man hafver!
Elsa och Lilja fick häromkvällen för sig att de skulle baka en kaka. Efter lite övertalning gav jag med mig och de bakade en kaka åt moffa. Den här kakan är ett gammalt recept som jag knyckt ur min mammas recepthög. Receptet är nog inte det nyaste hon har :)

Alvinas chokladkaka
2 ägg
1 kkp mjölk
2 kkp mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 msk kakao
2 kkp socker
2 tsk bakpulver
150 g smör

Hetta upp mjölk med smöret i. Vispa ägg och socker, blanda i mjöl plus övriga ingredienser. Rör till sist ner mjölkblandningen. Grädda i 225 grader varm ugn. Testa med en sticka när den är färdig. Jag gräddade min i ca 20 minuter, men jag vet att jag har en mycket effektiv ugn... Så testa dig fram :)

Glasyr:
1 msk kakao
2 msk smör
2 msk kallt starkt kaffe
2 tsk vaniljsocker
½ pkt florsocker
strössel eller hackade nötter

Smält smöret och rör ner kaffet. Sikta i resten av ingredienserna och rör till en lagom tjock glasyr. Ringla den över kakan och strö strössel över den.

2 kommentarer:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...