29 april 2013

Traktortårta



Evald har fyllt fyra år. Han önskade sig en John Deere med en vändplog på sin tårta. Önskemålet om vändplog var mycket viktigt och det gav mig en del kluriga saker att fundera på, bl.a. hur den sitter fast i traktorn. Jag är inte helt bortkommen när det gäller traktorer, men jag fick googla både en och två gånger för att få alla detaljer rätt (iofs vet jag inte om jag fick det iaf men...) Tårtan består av en ljus sockerkaksbotten. Den är fylld med hallonmousse och chokladkräm. Den är spacklad med creamcheese-frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i sp. Jorden är "mockarutsglasyr".

5 kommentarer:

  1. Jättefin tårta!!
    Jag borde knåpa ihop en traktor till killens 2 årskalas som är snart.. Lättare sagt än gjort! :)
    Hur länge på förhand kan man laga å spara sockerpasta dekorationer? (för att dom ska va ätbara)
    Färgar du all sockerpasta själv?
    Hur länge kan man spara öppnad sp-förpackning?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jo en traktor är nog inte det lättaste att göra. Dekorationerna håller nästan hur länge som helst, så de kan du nog göra nästan när som helst. De blir bara hårdare ju längre de får stå. Jag färgar nog all sp själv med pastafärg. En öppnad förpackning håller ganska länge om du plastar in den ordentligt och förvarar den i en lufttät burk.

      Radera
  2. Tack för svaren!!
    Tror nog det blir en platt traktor rakt på tårtan istället :)

    SvaraRadera
  3. Jättefin tårta! När du gör t.ex. traktorn, gör du hela på en gång eller gör du den i etapper, så den hinner stelna lite mellan? /Anette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag brukar nog ofta ta det i etapper. Jag gör stommen först och låter den torka, sedan börjar plocka på detaljerna.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...