11 december 2011

Knäck

Saltlakritsknäck

Knäck
Igår kväll kokade vi knäck. Eftersom jag är en lakrits/salmiakälskare ville jag absolut testa att smaksätta en del av knäcksatsen med något dylikt. Det enda jag hade hemma var Turkisk peppar-kross. Våra barn är inte släkt med mor när det gäller godissmaker. Mor gillar choklad, salmiak och lakrits, far gillar fruktgodis. Ni kan ju gissa ur vems godispåse barnen äter :)

Knäck 45-50 st.
2 dl vispgrädde
2 dl socker
2 dl sirap
1 msk smör
(2 dl turkisk peppar-kross)


Häll grädde, sirap, socker och ev. turkisk peppar i en tjockbottnad kastrull. Sätt på medelvärme och låt koka upp. Rör om hela tiden med en träslev. Sänk värmen lite och låt den småbubbla stillsamt. Koka tills smeten är 120 grader eller låt den koka 15 minuter och gör sedan kulprovet. Jag rekommenderar verkligen en kökstermometer. Den gör jobbet såå mycket lättare. Jag använder den nästan varje gång jag står i köket. Blanda sedan i smöret och häll upp smeten i små formar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...