29 oktober 2011

Chokladsnöbollar

Jag har länge gått och väntat på ett tillfälle att provbaka detta recept. Idag fick jag möjlighet när jag fick baka åt min mamma. Receptet är på engelska men skriver det på svenska hit. Iris var hantlangare i köket idag och rullade gärna snöbollar. Slutresultatet blev precis så bra som jag önskade. De här kommer vi definitivt att baka på nytt!


56 g smör
230 g choklad
100 g socker
2 ägg
2 tsk vaniljessens
195 g mjöl
1/4 tsk salt
½ tsk bakpulver

florsocker

Smält choklad och smör i micron eller över vattenbad, låt svalna. Vispa ägg och socker riktigt vitt och pösigt. Tillsätt vaniljessensen och vispa ytterligare. Blanda i chokladblandningen och vispa till en jämn smet. Blanda mjöl, salt och bakpulver i en annan skål och sikta i smeten. Vispa till en jämn smet. Sätt färskfolie över skålen och sätt den i frysen. Låt stå några timmar eller över natten. Ta sedan fram smeten och ta med sked upp smeten som nu borde vara tjock och lätt att forma till bollar. Rulla till bollar och rulla sedan i florsocker. Täck HELA bollen med florsocker och lägg på bakplåtspapper. Grädda i 160 grader varm ugn i ca 10 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...