10 september 2011

Smulkakecupcakes

 Jag har samlat en massa recept på hög som jag inte hunnit blogga om tidigare. Hösten har börjat i ett mycket högt tempo, så bloggen har fått lite lite tid...
Det här receptet hittade jag i en gammal tidning och kände att jag absolut måste testa det. Det är ett lite annorlunda recept och jag tyckte själv att de blev goda och inte alltför söta!

Vaniljkräm
3 äggulor
2 msk socker
2 msk maizena
1 tsk vaniljsocker
2½ dl mjölk
Vispa äggulor, socker, maizena och vaniljsocker  vitt och pösigt. Värm mjölken i en liten kastrull tills den nästan kokar. Vispa sedan ned den, lite i taget, i äggsmeten. Häll över blandningen i en ren kastrull och rör i den över låg värme tills den kokar och tjocknar. Låt den sedan kallna i kylskåp.

Smuldeg
1 dl vetemjöl
75 g finhackade valnötter
1 1/4 dl farinsocker
75 g smält smör
1 tsk kanel
Blanda alla ingredienser till smuldegen. Den ska se ut ungefär som brödsmulor. 

Smet
175 g mjukt smör
2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
3 ägg
2½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk blandade malda kryddor (kanel, ingefära, nejlikor)
60 g russin
1 1/4 dl mjölk
Rör smör, socker och vanilj vitt och pösigt. Tillsätt sedan äggen, ett i taget. Sikta samman mjöl, bakpulver och kryddor och vänd ned det omväxlande med russin och mjölk i smeten. Ringla sedan ner vaniljkrämen men blanda inte för mycket.

Fördela smeten i muffinsformar och strö smuldeg ovanpå. Grädda i 175 grader varm ugn i ca 15 minuter.

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...