12 maj 2010

Morsdagstårta

Så här blev årets morsdagstårta! Det är en Pinocchiotårta fylld med grädde och mintkulor. Dekorationer är gjorda i sugarpaste.

Pinocchiotårta
75 g smör
2 dl florsocker
5 äggulor
1½ dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
4 msk mjölk

Maräng:
5 äggvitor
2 dl socker
mandelspån

Rör smör och socker poröst. Tillsätt äggulorna ett i taget. Blanda mjöl med bakpulver. Rör ner detta och   mjölken. Bred ut smeten på en bakplåtspapper.

Vispa vitorna till hårt skum, vänd ner sockret och vispa några minuter till. Bred marängen över smeten i formen. Strö mandelspån över. Grädda i 175 grader ca 20 minuter.

4 kommentarer:

  1. Först vill jag berömma den här bloggen, otroligt inspirerande! Sedan så undrar jag var mintkulorna finns i den här kakan? I garneringen, eller inuti nånstans?:) Och, tror du man kan göra den glutenfri med t.ex. potatismjöl istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skoj att du tycker om min blogg! Mintkulorna finns ovanpå grädden, under den översta tårtbottnen. Man kan säkert byta ut mjölet till någon glutenfri mjölblandning. Jag vet faktiskt inte hur det är att ersätta det med potatismjöl, men glutenfri mjölmix/blandning går det säkert bra att byta ut till.

      Radera
  2. HEj, Jag tycker den här tårtan är jätte fint DEKORERAD.. och jag undrar om sugarpaste är köpt eller hemgjord..?? och om det är hemgjord hur gör man för att ha vita fina blommor..?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack! Sp´n är nog hemgjord och blommorna har jag tryckt ut med speciella utstickare som finns att köpas på olika bakbutiker på nätet.

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...