26 juli 2011

Blomtårta




Den här tårtan gjorde jag åt min mamma. Hon hade bjudit gäster och lovat att bjuda på tårta. Jag fick helt och hållet fria händer och det tackar jag för :)
Tårtan består av en sockerkaksbotten gjord på 3 ägg. Den är fylld med egengjord hallonsylt som jag hittat receptet på här och kinuskimousse. Det receptet kommer härifrån, men skriver även ner det här.

Kinuskimousse
2 dl vispgrädde
2 dl farinsocker
100 g färskost
2 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Blanda 2 dl vispgrädde och farinsockret i en kastrull och koka blandningen på svag värme i ca 5 minuter. Låt kallna ORDENTLIGT! Ta undan några matskedar av kinuskiblandningen och rör ner resten i färskosten. Blötlägg gelatinbladen och värm kinuskisåsen som du satt åt sidan och rör ner geltinbladen i den. Rör sedan ner kinuskisåsen i färskostblandningen. Vispa grädden och vänd ner även den.

4 kommentarer:

  1. Det här e nåt av det vackraste jag sett!!! Vilka blommor! Superfint!
    Michaela G

    SvaraRadera
  2. Hej!

    Woow vilken inspirerande blogg du har! =) Vilka bra recept och vad duktig du är på att dekorera! Hur "målar" du dina sugarpaste blommor? Som tex blomtårtan här ovan?

    Tack för all inspiration! =)

    Häls Johanna

    SvaraRadera
  3. Hej och tack! Jag använder både ätbart färgpulver som man kan pensla på både marsipan och sp, sedan använder jag också sprayfärg på burk -ALLT ätbart förstås.

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...