26 april 2011

30-års tårta

Har haft förmånen att få bjuda på tårta åt mina kära vänner! Har haft födelsedag och firat den tillsammans med både min familj och mina vänner. Den här tårtan fick mina vänner smaka på. Tårtan är gjord på en sockerkaksbotten fylld med jordgubbar och vaniljkräm blandat med grädde. Den är täckt med marsipan och dekorationerna är mestadels gjorda i sugarpaste. På kanterna har jag satt fast chokladcigarrer. Tyckte själv att den blev riktigt god!

Ljus tårtbotten

6 ägg
socker
vetemjöl
1½ tsk bakpulver


Ta fram tre lika stora glas. Mät upp 6 ägg i ett av glasen. Häll lika mycket socker i det andra och lika mycket mjöl i det tredje som det finns ägg i det första. Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Blanda vetemjöl och bakpulver och rör ner det i smeten. Smörj och bröa en stor rund form (ca 26 cm) och häll i smeten. Grädda i 175 grader varm ugn i 30-40 minuter. Låt den svalna en stund i formen innan du stjälper upp den.



Är lycklig över att ha så fina vänner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...