28 oktober 2011

Pepparkaksmuffins

Är så hjärtligt tacksam över hur underbara kollegor jag har på jobbet. Jag stortrivs och är så glad och tacksam över att de ställer upp i ur och skur och dessutom med glada miner :o) Det här pepparkaksmuffinsen med kinuskifrosting bjöd jag dem på en dag!



2 ägg
2 dl socker
1½ dl gräddfil, yoghurt eller fil
50 g rumstempererat smör
1 dl lingonsylt
5 dl vetemjöl
1 tsk soda/bikarbonat
3 tsk kanel
2 tsk ingefära
2 tsk nejlikor

Vispa ägg och socker, blanda i smör, fil och lingonsylt. Blanda de torra ingredienserna och rör i dem i smeten. Grädda i 175 grader varm ugn i ca 15 minuter.

Frosting
1½ dl farinsocker
1½ dl vispgrädde
100 g rumstempererat smör
½ dl florsocker
200 g färskost

Koka farinsocker och grädde i ca 5 minuter. Låt kallna helt! Vispa smör och florsocker och tillsätt kinuskisåsen och färskosten och vispa till en jämn konsistens. Den här frostingen har jag hämtat härifrån, men skriver den hit i alla fall. Den är mindre söt än denna och jag tyckte att den passade riktigt bra ovanpå pepparkaksmuffinsen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...