30 december 2013

Vaniljfromage med lakritsmandlar

På julafton gjorde jag den här desserten som i mitt tycke var supersmarrig. Den innehöll några av mina favoritingredienser; lakrits och vanilj. Tyvärr hann jag aldrig fota dem med annat än mobilen innan de var uppätna ;) Ni får bara tro på att det var supersmarrigt :) Receptet har jag hittat hos en av mina favoritkonditorer.

Vaniljfromage med lakritsmandlar

50 g socker
50 g mandlar
½ tsk rålakrits

Smält sockret och låt det bli gyllene i färgen. Tillsätt mandlarna och rör om tills mandlarna är täckta av sockret. Bred ut blandningen på ett bakplåtspapper och strö över lakritspulvret.

1 gelatinblad
½ tsk vaniljpulver
50 g råsocker
3½ dl vispgrädde
½ dl äggvita

Blötlägg gelatinbladet i kallt vatten. Vispa grädden lätt tillsammans med vaniljpulvret och sockret. Vispa äggvitorna styva. Värm två matskedar vaniljgrädde i en kastrull och smält det urvridna gelatinbladet i grädden. Ta 1/3 av den kalla vaniljgrädden och rör ut i gelatinblandningen. Blanda ut det med resterande delen av den kalla vaniljgrädden. Vänd till sist ner äggvitorna. Undvik att röra för mycket. Hacka mandlarna fint och fördela 2/3 i bottnen på fyra glas. Spara resterande mandlar till garneringen. Fördela fromagen i glasen och låt stå i kylskåp ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...