7 september 2013

Bröllopet!

Min älskade syster Malin gifte sig med sin Marcus i somras. Nu har jag försökt sålla bland foton och underbara minnen och visar en liten glimt av min del av bröllopet. Jag fick i samråd med min mor äran att sy Malins brudklänning. Jag fick också äran att göra deras bröllopstårtor. Sedan tog jag mig friheten att göra en del annat också ;) Bröllopet fick naturligtvis en touch av fotboll eftersom Malin är fotbollsmålvakt och Marcus domare.




Pappas bästaste bil!
Min stora familj ♥ Sydde i samråd med min mor sammanlagt 11 festklänningar och brudklänningen till bröllopet. EFTER det hade jag och symaskinen en liten paus ;)
Fröken Iris som alltid springer och som inte ville vara med på foto...



Lite klänningsdetaljer
Brudparets tårta

Caketopppern



Fjärilar gjorda i smält konditorsocker

Tårtställningen som morbror Tjalle hjälpte till att såga ut och genomföra i praktiken.

Kom på den i mitt tycke briljanta idén att göra en tårtställning i form av bruden som målvakt.

Baksidan ;)


Tårtorna  bestod av ljusa tårtbottnar fyllda med tryffelkräm och jordgubbsmousse gjord på färska jordgubbar. De var spacklade med Swiss Meringue Buttercream och täckta med kavlingsmassa med skumkaramellsmak. Blommorna är gjorda i sp och fjärilen i konditorsocker. Tillsist strödde jag lite glitter över blomraderna.

 Swiss Meringue Buttercream

4 äggvitor
3 dl socker
saften av 1 citron
ca 400 g rumstempererat smör

Skär smöret i tärningar och ställ åt sidan. Mät upp äggvitor, socker och citronsaft i en rostfri skål. Vispa kraftigt över vattenbad tills blandningen är 65 grader. Marängen ska bli tjock och sockerkristallerna ska smälta. Ta marängen från värmen och vispa på hög hastighet i hushållsassistent tills marängen svalnat (tar minst 10 minuter). Rör långsamt ner en smörtärning i taget tills marängen är klar.

Den här tycker jag är en trevlig och lite lyxigare variant av "spackel" till tårtorna. Eftersom den blir vitare i färgen passar den ypperligt till tårtor täckta med vit marsipan eller sp.


2 kommentarer:

  1. Så trevligt att få se fotografier från bröllopet! Maggi

    SvaraRadera
  2. är det något du inte kan.duktigt duktigt

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...