26 mars 2013

Påskharar


Jag bakade bröd tillsammans med barnen i söndags. Hade i mitt huvud tänkt att vi skulle forma bröden till påskharar så här lagom till påsk. Barnen kom dock ganska snabbt på att det ju går att göra alla möjliga djur. Tillslut hade vi både harar, delfiner och igelkottar på plåtarna. Receptet jag använde hittade jag på ett semlemjöl-paket. Tror att det går att göra av de flesta sorters bröddegar bara den är tillräckligt fast, men delar iaf med mig av receptet vi använde.

50 g jäst
5 dl mjölk
1 msk socker
½ msk salt
½ dl olja
8 dl semlemjöl
ca 3-4 dl vetemjöl

Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke och häll den varma mjölken ovanpå. Lös upp jästen och tillsätt socker och salt. Blanda i mjölet lite i taget och häll i oljan på slutet innan det sista av mjölet ska i. Låt degen jäsa till dubbelstorlek och baka ut avlånga bröd. Klipp öronen till hararna och peta hål med t.ex. en strumpsticka för ögonen. Låt jäsa under bakduk ytterligare en stund. Grädda i 225 grader varm ugn i ca 15 minuter. 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...