16 februari 2013

Nyttiga myslistänger

Jag fick för mig härom dagen att testa att göra nyttiga och samtidigt goda myslistänger. Trots att jag tycker om att baka sött, så är jag allergisk mot alla sockerfyllda myslistänger som finns i affärerna. De här som jag har gjort kommer att passa utmärkt efter ett svettigt skidpass :) Dessa kan man äta som rawfood eller så kan man välja att grädda dem i ugnen. De går också att göra glutenfria. Jag råkade ha ett paket ren havre som närmar sig bäst före datum så jag valde att använda det.

Nyttiga myslistänger
2,25 dl ren havre eller vanliga havregryn
1/4 tsk bakpulver
4 msk rice crisp
55 g havremjöl (kör havregryn i en matberedare till ett fint mjöl!)
½ tsk vaniljessens
2 msk kokosolja
4 msk agavesirap
1/4 tsk salt
2 msk mosad banan
1 tsk Stevia
en näve russin
en näve gojibär

Blanda alla torra ingredienser och alla våta ingredienser skilt. Rör sedan ihop till en smet. Tryck ut smeten i en rektangulär form, ca 20 x 15 cm. Tryck hårt och ordentligt! Använd gärna någonting tungt att trycka med. Om du vill ha dem i raw food format: Sätt formen i frysen i ca 10 minuter och skär sedan i lämpliga bitar. Om du vill grädda dem i ugnen: Grädda i 175 grader varm ugn i ca 15 minuter. Tryck ihop på nytt och lägg i frysen en stund innan du skär dem. Kunde tänka mig att de skulle smaka rätt ok med lite hackad mörk choklad i också ;)
Raw food-formatet

Havremjöl

3 kommentarer:

  1. Hei, mukava löytää sun blogiin ekaa kertaa :)

    SvaraRadera
  2. Åh dessa måste jag ju testa på att göra!
    Har nyss börjat äta mer likt raw food, glutenfritt och mjölkfritt och mår bättre av det!
    Och det finns ju så mkt gott som man kan göra som är bra och nyttigt på samma gång! =)

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg du har. Hittar massa insperation och goda recept som jag måste prova=)

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...