10 januari 2012

Eclair bakelse

Min mamma inspirerade mig till dessa bakelser en dag. Hon hade sett Leila göra dessa och naturligtvis måste jag pröva på :) Det var nog lättare sagt än gjort. Till och med mitt tålamod tänkte börja säga ifrån när jag skulle försöka få in kaffekrämen i själva bakelsen... Men jag lyckades och resultatet blev kanske inte det allra snyggaste jag har producerat men ack så goda de blev! Receptet är härifrån men skriver det också hit eftersom jag gjort några små ändringar.

Pata chouxdeg
1.25 dl vatten
1.25 dl mjölk
125 g smör 
 ½ tsk salt
 
½ msk socker
2 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
5 ägg



Smält smöret.Blanda i mjölk, vatten, salt och strösocker. Låt koka upp. Tillsätt mjölet och rör om tills det är helt slätt. Det ska bli en torr smet.Ta bort kastrullen från plattan och tillsätt äggen, ett i taget, och rör om. Tillsätt bakpulvret med sista ägget. Spritsa ut degen på en plåt, cirka 10 cm långa korvar med en krusig tyll.

Grädda i cirka 15 minuter i 200 grader varm ugn. De måste gräddas helt färdigt annars sjunker de ihop.
Medan de gräddas kan du göra kaffefyllningen.

Kaffefyllning  
dl mjölk
dl vispgrädde
125 g strösocker
125 g äggula (ca 6-7 st)
1 dl maizena
 
½ dl espressokaffe/vanligt bryggkaffe
50 g smör
 
Koka upp mjölk, grädde och socker.
Vispa äggulor och maizena riktigt vitt och krämigt med elvisp.
Häll den varma gräddmjölken över äggen under omrörning.
Ställ tillbaka blandningen på spisen.Värm under kraftig vispning tills krämen tjocknat. Ta från värmen och häll över krämen i en skål. Tillsätt espresso och smör. Vispa slätt och låt svalna till kylskåpskall. Fyll espressokrämen i en sprits med tyll och spritsa in smeten i pata chouxbakverken. (Det var här som mitt tålamod fick sig en liten prövning!) Stick in tyllen ifrån botten av bakverket och spritsa ut kräm åt båda håll.

Glasyr 2 dl florsocker
1-1½ msk vatten
 
Blanda ihop och bred över bakelserna. Låt glasyren stelna en aning.

Garnering 100 g mörk kvalitetschoklad
 
 
Smält chokladen och ringla över glasyren när den stelnat något

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...