9 november 2011

Skärtorsdagskaka

Den här är en storfavorit i vår familj. Den har förekommit på många kalas och kommer troligtvis att göra det även i fortsättningen. Kakan görs i långpanna och skärs med fördel följande dag. Kakan och namnet har ingenting med påsken att göra utan "bakas på onsdag och skärs på torsdag", därav namnet skärtorsdagskaka. Jag valde att lyxa till mina bitar eftersom jag hade äran att ha några av mina kära kollegor på besök:o). Kakan går utmärkt att äta utan några extra tillbehör.

300 g smör
4½ dl socker
3 ägg
1½ dl kakao
3 dl vetemjöl
2 msk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver

Smält smöret i en kastrull. Blanda i ägg och socker. Blanda de torra ingredienserna och sikta i kastrullen. Häll smeten i en bakplåtspappersklädd långpanna. Grädda i 175 grader varm ugn och grädda i 15-20 minuter.

Glasyr
2 dl grädde
2 msk sirap
100 g mörk choklad
2 dl socker
100 g smör

Koka grädde, sirap, choklad och socker i 15-20 minuter, under omrörning. Ta blandningen av plattan och rör i smöret. Bred glasyren över kakan och låt den stå till följande dag.

4 kommentarer:

  1. Hej! Vilken superfin blogg du har och sådana härliga recept! Bakar int så ofta men när jag gör det kommer jag säkert att titta in här =) Tänkte jag skulle laga skärtorsdagskakan till en fest vi skall ha: Måste baka kakan på fredag- är det okej? (Festen är på søndag). Kan den stå med glasyren helt till söndag eller är det bäst att sätta på glasyren först på lördag? Tack för hjälpen!
    (Jag hittade din blogg via min svägerska - bor i Norge men är finlandsvensk-var ofta på sommarläger med din syster (?) (om jag nu minns riktigt) när vi var små. Tanja Strömvall hette jag då =)

    SvaraRadera
  2. Hej Tanja! Kommer nog ihåg dig :o)Roligt om du hittar något som intresserar dig på min blogg! Kakan med glasyr går riktigt bra att göra på förhand. Förvara den bara kallt eller i kylskåp så står den sig flera dagar! H. Carina

    SvaraRadera
  3. Tack! Jo, kommer nog att använda flera av dina recept. Jag behöver verkligen inspiration till matlagningen och kakor förgyllar ju alltid tillvaron ;)

    SvaraRadera
  4. Takk for tips :) Denne skal jeg teste ut :) GOd klem!

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...