1 november 2011

Mintchokladcheesecake

Den här är en av mina favoriter inom kategorin cheesecakes. Det här receptet var ett av de första jag testade när jag började göra cheesecakes. Den som gillar choklad borde gilla den här. Den består av en chokladkexbotten gjord på dominokex. Det mellersta lagret är mjölkchoklad och översta lagret är mintchoklad. Receptet är Kinuskikissas, men skriver det också hit på svenska.


Botten
200 g domino(oreo)kex med mintsmak
75 g smör

Krossa dominokexen. Smält smöret och blanda med kexsmulorna. Tryck ut blandningen i en form med löstagbara kanter (ca 24 cm). Ställ i kylskåpet!

Mousse
4 dl vispgrädde
2 äggvitor

Mjölkchokladlagret


2 gelatinblad
150 g mjölkchoklad
100 g färskost
2 msk vatten


Mintchokladlagret
2 gelatinblad
100 g färskost
1-2 tsk pepparmyntsessens (typ dr oetker)
150 g vitchoklad
2 msk vatten

Vispa grädden. Dela äggen och vispa vitorna hårt. Blanda i grädden. Dela moussen i två delar. Lägg gelatinbladen för mjölkchokladlagret i kallt vatten. Smält chokladen. Blanda choklad och färskost. Hetta upp vattnet och smält gelatinbladen. Blanda med choklad-färskostblandningen. Rör ner det i moussen och häll över kexbottnen. Sätt i kylskåp och låt stå ca 30 minuter.

Lägg gelatinbladen för mintchokladlagret i kallt vatten. Blanda i färskost och pepparmyntsolja. Smält vitchokladen och blanda med färskosten. Hetta upp vattnet och smält gelatinbladen. Blanda med choklad-färskostblandningen. Blanda med den resterande delen mousse. Häll över mjölkchokladmoussen. Låt hela kakan stå i kylskåp i 2-3 timmar innan den lösgörs från formen. Jag dekorerad min mycket enkelt med mjölk- och vitchokladstrimlor.

8 kommentarer:

  1. Hittade din blogg via facebook och det är jag glad över! Vilka fina tårtor du gör, här kommer jag nog att hitta mycket inspiration. Tack!

    SvaraRadera
  2. Oj va roligt! Varmt välkommen att gräva i mina recept :)

    SvaraRadera
  3. Hejsan! Googlade "pepparkaksmuffins" och hittade hit till din blogg! S trevligt ställe, med en massa smarrigt! Alltid lika roligt att hitta en fin finlandssvensk blogg!

    Ha en skön helg!

    Linda

    SvaraRadera
  4. Tackar för din fina kommentar. Hoppas att du hittar inspiration och kanske ett eller annat recept som intresserar :o)

    SvaraRadera
  5. Hej Carina! Jag undrar om jag får länka till dig på min blogg? jag har en länklista över finlandssvenska mat (och bak) bloggar :)
    H. Malin B.

    SvaraRadera
  6. Hej Malin! Absolut får du gärna länka till bloggen! Trevligt :-)

    SvaraRadera
  7. hej undrar om man kan laga tårtan kvällen före och ha den i kylskåp till nästa dag?
    Tack

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...