26 juni 2011

Jordgubbstårta


Till midsommarfirandet gjorde jag denna tårta. Jag hade ett recept som jag bara måste testa och då vi bestämde oss för att ha tårta på midsommaren blev det i form av en jordgubbstårta. Jag tycker personligen att gräddtårtor är de allra godaste tårtorna. Den här gillade jag skarpt, passade mig perfekt i smaken. Den består av tre nötmarängbottnar fyllda med tryffelkräm och blåbärsbomber. Den kräver en hel del förberedelse men är sist och slutligen inte så svår att göra!

Nötmarängbotten
60 g äggvitor
100 g socker
200 g valnötter

Kör socker och valnötter i en matberedare så fint som det bara går. Tillsätt äggvitorna och kör några minuter till. 

Maräng 
10 g potatismjöl
1 msk socker
125 äggvitor
100 g socker 

Blanda potatismjöl och en matsked socker. Häll i äggvitorna och vispa till tjockt skum. Tillsätt de resterande sockret lite i taget. Ta 1/3 av marängen och blanda försiktigt med nötblandningen. Blanda resten av marängen och rör försiktigt till en jämn massa. Rör inte för mycket! Spritsa eller bred ut tre runda bottnar på bakplåtspapper. Gärna samma storlek som en springform. Grädda bottnarna i 170 grader varm ugn. Tiden varierar allt mellan 15-40 minuter. Jag gräddade mina i ca 20 minuter. De ska få lite färg och ge efter vid lätt tryck. Låt kallna helt och skär formarna så att de passar i springformen.

Blåbärssylt 
40 g blåbär 
2 tsk vaniljsocker
20 g socker
saften från ½ citron

Koka hela blandningen på svag värme utan lock i ca 15 minuter. Kyl!

Blåbärsbomber 
- bomberna ska frysas minst en dag före bottnarna läggs ihop.

1 dl vispgrädde
30 g vitchoklad
1 gelatinblad
den kalla blåbärssylten

Lägg gelatinbladet i kallt vatten. Värm hälften av grädden till 80 grader. Ta av spisen och häll det över finhackad vitchoklad. Rör till en jämn kräm. Tillsätt resten av grädden och rör om. Krama ur gelatinbladet och rör ner det i krämen. KYL i minst 3 timmar. Vispa upp blandningen med elvisp och tillsätt den kalla blåbärssylten. Spritsa ut blandningen på smörpapper och sätt i frysen till följande dag.

Tryffelkräm 
30 g socker
20 g maizena
1 vaniljstång
2 dl mjölk
1 äggula
2 gelatinblad
100 g mörk chokolad
6 dl vispgrädde
  0,6 dl äggvitor

Lägg gelatinbladen i blöt. Dela vaniljstången och skrapa ur kornen. Blanda kornen med lite av sockret med en kniv, så att kornen delas. Socker, maizena och vaniljsocker blandas och vispas med lite av mjölken. Till sist vispas äggulorna i. Den resterande mjölken kokas tillsammans med vaniljstången i en kastrull. När det börjar koka tillsätts blandningen och vispas ordentligt tills hela blandningen kokar och tjocknar. Vrid ur gelatinbladen och blanda ordentligt. 

Finhacka chokladen och lägg i en stor skål. Häll den varma vaniljblandningen över chokladen. (Ta bort vaniljstången!) Vispa kraftigt så att krämen blir slät och blank. Vispa grädden till skum. Lägg 1/4 av grädden i chokladkrämen. Vispa kraftigt. Tillstätt ytterligare 1/4 av grädden och vispa ordentligt igen. Blanda till sist chokladkrämen i den kalla, resterande grädden och vänd försiktigt ihop. Vispa äggvitorna styva och vänd ner dem i chokladkrämen. 

Sätt plastfolie i springformen och tryck i första bottnen. Bred ut hälften av tryffelkrämen och stick ner hälften av blåbärsbomberna. Sätt den andra bottnen ovanpå och fördela resten av tryffelkrämen ovanpå. Stick ner resterande blåbärsbomber och sätt sista bottnen ovanpå. Plasta in hela kakan och låt den gärna stå till följande dag. Den går också utmärkt att frysa. 

Stjälp upp kakan och dekorera och garnera enligt eget önskemål. Jag dekorerade med grädde och jordgubbar!

3 kommentarer:

  1. Jag testade denna ljuvliga tårta med nötmarängbotten, blåbärsbomber och tryffelkräm till min födelsedag. Jag dekorerade med vispad grädde med lite tryffelkräm i som jag bredde lite nonchalant på tårtan och färska blåbär fick bli toppen över i. Den blev underbart god. Tack för översättningen av receptet och för en inspirerande blogg!

    /Åsa

    SvaraRadera
  2. Oj, det låter som en bra variant :) Roligt att du gillar min blogg!
    Carina

    SvaraRadera
  3. ska snart baka den :) ! www.teeutas.wordpress.com

    SvaraRadera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...