15 maj 2011

Glutenfri prinsessbakelse

Till Anettes födelsedag gjorde jag även en glutenfri prinsessbakelse. Bottnen har jag tryckt ut ur en större tårtbotten. Receptet till tårtbottnen har jag fått av min vän och kollega Lena. Jag är mycket nöjd med receptet! Jag gjorde bottnen i en 26 cm springform och den blev både hög och fin. Bakelsen är fylld med hallon och vaniljkräm-gräddblandning. Denna är också täckt och dekorerad med marsipan.

Glutenfri tårtbotten

3 ägg
3 dl socker
1 tsk fiberhusk (går att lämna bort)
1 dl hett vatten
120 g fin glutenfri mjölblandning
1 dl potatismjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

till formen: kokosflingor eller glutenfritt ströbröd

Vispa ägg och socker riktigt pösigt. Tillsätt fiberhusk och rör om väl. Häll på hett vatten under omrörning Blanda alla torra ingredienser. Rör försiktigt ner dem i smeten. Smörj och bröa en rund bakform, ca 24 cm i diameter, helst med löstagbar botten. Häll smeten i formen och grädda i 200 grader varm ugn i 35-40 minuter. Låt kakan svalna en stund i formen innan den stjälps upp.

5 kommentarer:

  1. god tårta älskar den

    SvaraRadera
  2. Nu är jag här igen och torterar dig igen med frågor, senast var det om Pinocchio tårtan. Har nämligen ändrat mig och tänker laga den här glutenfria tårtan istället (med sjöjungfrutårtans fyllningar), alltså med den här sockerkaksbottnen. Undrar bara vad du brukar dränka dina tårtor med, typ den här då med hallon- och kinuskimousse som fyllningar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej igen!
      Jag brukar ta lite vad jag har eller beroende på fyllningarna vad som passar. Oftast brukar jag blanda vatten med lite socker, eller mjölk och vaniljsocker. Apelsinjuice brukar också passa de flesta fyllningar. Limsa brukar jag ibland använda typ sprite eller jaffa. Lycka till!

      Radera

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...