6 januari 2011

Hamburgare

Det här åt vi på nyårsafton, efter önskemål från det yngre gardet. Receptet på hamburgerbrödet har jag fått av min morbrors fru Maj-Britt, som även var min huslig ekonomi lärare i högstadiet. Jag har en hel hög med recept sparade från den tiden som jag allt som oftast letar i. Det är en ovärderlig skatt alla recept som hon samlat och gett åt oss elever! Receptet på 10 hamburgerbröd lyder så här:

50 g jäst
50 g smör
5 dl mjölk
1 tsk salt
1,2-1,3 l mjöl

Smula jästen, värm smält smör och mjölk fingervarmt. Häll över jästen och blanda. Tillsätt salt och mjöl. Låt degen jäsa ca 30 minuter. Se´n är det bara att baka ut. Antingen delar man degen i tio delar och plattar till dem lite lätt eller så kan man kavla ut degen och ta ut bröden med ett runt mått. Jäs bröden väl. Pensla med vatten eller mjölk och strö ev. över lite sesamfrön. Grädda i 250 grader varm ugn, 5-8 minuter.

Bröden har jag sedan fyllt med mammas köttfärsbiffar samt grönsaker och lite andra hamburgertillbehör.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...