8 juni 2011

Kokosbollar med äkta vanilj

Till ett av helgens studentkalas bakade jag dessa kokosbollar. De är gjorda på äkta vaniljstång. Receptet jag utgått från är ett danskt recept, men jag ändrade en del på det efter att jag provbakat en sats. Så här ser mitt recept ut:

Kokosbollar
175 g havregryn  
10 g kakao
100 g florsocker
10 g vaniljsocker
1 vaniljstång
225 g smör
kokosflingor att rulla bollarna i

Dela vaniljstången i två delar och skrapa ur fröna. Ta lite av florsockret och blanda fröna med det. Blanda sedan alla torra ingredienser. Sätt till sist i smöret. Knåda till en smidig deg och rulla till bollar. Rulla sedan bollarna i kokos och stå in kylskåp en stund innan de avnjutes!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...